Bersetuju Tuntutan Persekutuan Kristian Malaysia - PAS


Baru baru ini Dr Hasan Ali telah mencabar agar menyatakan pendirian sama ada bersetuju akan tuntutan Persekutuan Kristian Malaysia yang mahu semua agama bebas disebar tanpa sebarang sekatan undang undang.

PAS yang meninggalkan tuntutan memperjuangkan hudud kini ditukar kepada negara berkebajikan amat bersetuju akan tuntutan pihak Persekutuan Kristian Malaysia.


Menurut jurucakap PAS,beliau berpendapat sebagai sebuah parti yang mementingkan aspek keterbukaan adalah tidak menjadi masaalah buat parti itu menerima cadangan pihak Persekutuan Kristian memandangkan didalam PAS sendiri mempopularkan slogan "PAS For All" dan menubuhkan DHPP(Dewan Himpunan Penyokong PAS ) yang mempunyai pelbagai latar belakang agama dan bangsa.

PAS mengalu alukan sokongan daripada penganut agama Kristian ini kerana persekutuan berkenaan menyeru penganut Kristian memilih parti yang menawarkan kebebasan itu pada pilihan raya umum akan datang.


Perlu ditekankan disini tuntutan Persekutuan Kristian melambangkan akan hak kebebasan beragama dan hak asasi manusia. Inilah intipati perjuangan pakatan rakyat ,PAS juga menyokong penuh usaha ini memandangkan didalam perancangan pakatan adalah menjadi hak rakyat Malaysia untuk menentukan agama sendiri selepas berumur 18 tahun. Ini terkandung didalam tuntutan IFC.


Menurut jurucakap PAS walaupun tuntutan itu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan seruan sedemikian melibatkan kuasa memilih pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) nanti.Hak rakyat untuk memilih pakatan yang selama ini begitu konsisten memperjuangkan hak asasi manusia.


Pisau melihat keterbukaan PAS memang mencerminkan apa yang dikehendaki o! leh DAP dan PKR. PAS berjaya keluar daripada kepompong politik sempit kepada politik baru yang lebih terbuka dan liberal.


Tidak menjadi masaalah buat PAS untuk menerima tuntutan Persekutuan Kristian memandangkan sebelum ini ramai pemimpin PAS berkempen didalam gereja dan tuhan Allah PAS juga turut dikongsi oleh

Pada 18 Julai lalu, Persekutuan Kristian Malaysia menyeru penganut agama itu memilih parti yang mampu menawarkan kebebasan agama merangkumi kebebasan menganut, mengamal, menyebar dan dibenar berkembang tanpa batasan undang-undang, penegahan atau larangan.

Tuntutan itu bertentangan dengan Artikel 11 Perlembagaan Malaysia yang mengangkat Islam sebagai agama Persekutuan.

Pisau kata " Apa beza agama rasmi dan agama persekutuan?"
Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Comments

Optimized Search

Popular posts from this blog

BAGAIMANA GAMBAR AWEK MELAYU BOGEL BOLEH TERSEBAR DIDALAM BLOG??

Scandal: Alyssa The Scandal Queen

Jho Low's Girlfriend Paris Hilton drunk and flashing panties ...