Dr Mahathir: Laksana keputusan dengan baik

Perdana Menteri Malaysia IV Tun Dr Mahathir Mohamad memberikan pesanan agar semua keputusan yang dibuat Kerajaan, dilaksanakan dengan baik dan sempurna oleh pihak pelaksana. Beliau membuat gesaan ini semasa bertemu sekumpulan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD).

"Kadang kala keputusan yang buat oleh Kerajaan atau Kabinet berupa dalam satu paragraf sahaja. Ianya mungkin berbeza dengan kertaskerja yang disediakan peringkat pegawai dan mereka tidak berpeluang untuk mendalami hujah dan bagaimana dibuat. Oleh sebab itu, pelaksanaannya dibuat sebagaimana ianya disediakan diperingkat pegawai".

Beliau mencadangkan Sistem Maklumbalas diujudkan, agar Menteri atau pembuat keputusan dan dasar mengetahui perkembangan mengenai kemajuan atas dasar atau keputusan yang telah dibuat. Ini termasuk Menteri atau pembuat dasar 'Turun Padang'

"Arahan oleh peringkat pegawai tinggi kebawah juga perlu dikawal selia. Umumnya, diMalaysia program berjaya kerana penyeliaan perlaksanaan program kemas. Namun kajian perlu dibuat untuk menentukan perlaksanaan menepati sasaran, sebagaimana dasar atau keputusan."

Beliau juga mengingatkan maklum balas kepada Menteri amat penting kerana jika ianya tidak mencapai sasaran dan objektif, dasar itu boleh dibincang semula diperingkat Kabinet.

"Ini penting agar keputusan lain boleh dibuat dan Kementerian lain boleh dilibatkan, agar objektif yang diharapkan dapat dihasilkan".

3.141059 101.689577
Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Comments

Optimized Search

Popular posts from this blog

BAGAIMANA GAMBAR AWEK MELAYU BOGEL BOLEH TERSEBAR DIDALAM BLOG??

Jho Low's Girlfriend Paris Hilton drunk and flashing panties ...

Scandal: Alyssa The Scandal Queen