Perihal Seorang Ustaz


Sekadar untuk berkongsi cerita dengan korang...


Assalamualaikum...
Aku nak cerita sedikit tentang satu cerita rakyak yang agak kelakar jugak. Cerita ni sebenarnya dah lama aku dengar...tapi baru2 ni ada pulak member yg ingatkan aku tentang cerita ni..

Pada suatu hari di sebuah kampung di kelantan ada seorang nelayan yg baru balek dari laut. Nelayan ni telah mendapat seekor ikan yg amat besar dan yg peliknya ikan tersebut tidak dikenali akan spesisnya.

Maka menjadi tanda tanya kepada semua nelayan disana, apakah ikan tersebut halal di makan atau pon tidak??....kerana dengan rupanya yg amat hodoh, mereka merasa was2 utk makan. Untuk mendapatkan nasihat, maka mereka sepakat utk berjumpa dengan seorang ustaz yg juga seorang tok guru PAS DI KAMPUNG TERSEBUT.

Maka setelah melihat akan ikan tersebut, Ustaz itu pon membuka kitab tua beliau sambil membelek2 mencari akan hukum2 yg mungkin terdapat pada kitab tua tersebut.
Setelah beberapa minit, ustaz tersebut pon mengeluarkan fatwa beliau yg mana didapati oleh beliau bahwa ikan tersebut TIDAK HALAL untuk di makan!.

Maka nelayan tadi pon merasa amat terkilan, lalu beliau pon berkata bahwa jika ikan tersebut HALAL, dia berniat utk sedekahkan sebahgian dari ikan tersebut pada tuan guru...tapi apakan daya. Setelah mendengar kata2 nelayan tersebut, tok guru itu pon bingkas menyatakan: "Tal apa!! tunggu saya check kitab2 saya yg lain!".

Maka setelah di check pada kitab2 nya yg lain...didapati bahwa ikan tersebut sebenarnya HALAL utk dimakan. Apa lagi dikeratnya separuh utk dirinya dan separuh lagi utk nelayan tersebut....

Itulah ceritanya...pikir2kanlah...jangan sampai kita dibodohkan org lain!!
! SmileSmileSmile
sumber cerita : di cilok dari forum kgc


Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Comments

Optimized Search

Popular posts from this blog

BAGAIMANA GAMBAR AWEK MELAYU BOGEL BOLEH TERSEBAR DIDALAM BLOG??

Jho Low's Girlfriend Paris Hilton drunk and flashing panties ...

Scandal: Alyssa The Scandal Queen