Khoo Kay Kim dan agenda menafikan sejarah Melayu


Pada Disember 1hb tahun lepas, The Unspinners sini ada menyiarkan komen berikut dalam perbincangan mengenai Ketuanan Melayu:

Prof Khoo Kay Kim pun jelaskan perkara sama tapi dia agak nakal bila dia kata Ketuanan Melayu tak ada dalam perlembagaan. Kadang2 kita terlalu besar2kan dia. Dia ni ada agenda halus.

Ramai tak tahu dia bersetiakawan dengan Prof Guangwu. Untuk mengenalinya, pergi google. Ini ada kaitan dengan nasionalisma Cina yang dipelopuri oleh Dr Sun Yat Sen.

Prof Khoo Kay Kim dan Prof Guangwu adalah dua sahabat dalam perancangan untuk menafikan sejarah orang Melayu di tanahairnya sendiri.

Guangwu menjalankan penyelidikan untuk menjustifikasikan kedudukan sejarah orang CIna di Nuzantara, manakala Prof Khoo memainkan jarum halus untuk mempopularkan konsep sejarah Malaysia dari sejarah Melayu.

Dengan kedudukan politik Melayu yang tidak bersatu dan wujud fraksi Melayu Liberal yang kuat sekali memperjuangkan sifat kemelayuan dan keislaman yang rapuh, politik Melayu boleh menjadi lemah dan berpecah.

Ini membuka peluang untuk Prof Khoo Kai Kim mengetengahkan hujah-hujah yang lebih berani walaupun hujahnya agak lemah. Baca hujah Warian Tanah Melayu Kita sini.

Apa langsung dokumen negara CIna tidak menyimpan sesuatu maklumat sejarah Melayu maka orang perseorangan atau sesuatu peristiwa itu tidak wujud?

Walaupun ada pihak mengkritik asas kewujudan Hang Tuah hanya berdasarkan Hikayat Hang Tuah yang dikumpulkan oleh Kassim Ahmad dan Sejarah Melayu tulisan Tun Sri Lanang, ianya seolah memperkecilkan kebolehan sejarahwan kita menganalisa kembali dengan objektif karya-karya tersebut dari konteks sejarah.

Perlu diingat sejarah Middle Age Eropah banyak bersumber dari karya-karya dongeng dan folklore.

Laporan The Star sini dan NST sini mengenai keluarga dan keturunan Hang Tuah dan Tun Perak di Duyong Melaka akan merungkai niat hati Khoo.

Cuba tanya ilmuwan sejarah Malaysia, apa dan hebat sangatkah karya Khoo? Hebat kerja Phdnya ke atau kerja Masternya?

Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Comments

Optimized Search

Popular posts from this blog

BAGAIMANA GAMBAR AWEK MELAYU BOGEL BOLEH TERSEBAR DIDALAM BLOG??

Scandal: Alyssa The Scandal Queen

Jho Low's Girlfriend Paris Hilton drunk and flashing panties ...