Taktik Lembut PR Pujuk Pengundi


A Kadir Jasin

[SILA ambil perhatian, kalau mahu komen saudara dan saudari disiarkan, sila guna Google Account, OpenID atau Name/URL untuk mengulas. Terima kasih.]

KETIKA melancarkan manifesto Pilihan Raya Umum 2013 Pakatan Rakyat di Shah Alam semalam, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, berkata matlamat menakluki Putrajaya bukanlah untuk membalas dendam tetapi bagi memenuhi harapan rakyat jelata.

Katanya, apa yang rakyat jelata harapkan adalah sebuah kerajaan yang adil dan berkesan.

Anwar dilaporkan oleh media atas talian sebagai berkata, sekiranya PR berjaya menakluki Putrajaya, matlamatnya bukanlah memenjarakan atau menghukum musuh politik secara tidak adil.

Seperti dijangkakan, media arus perdana yang membuat liputan peristiwa itu menyifatkan Manifesto PR tersebut sebagai janji kosong yang sudah lapuk dan tidak praktikal.

Sekali pun beliau mungkin menyimpan rasa dendam, beliau tentulah tidak mahu menzahirkannya kerana ia boleh menjejaskan matlamat beliau yang lebih besar iaitu menjadi Perdana Menteri selepas PRU ini.

Lagipun, beliau tidak perlu melakukannya sendiri. Sekiranya beliau cerdik, beliau boleh menggun! akan gerakan masyarakat sivil pro-PR bagi mencapai matlamat itu.

Mereka ini boleh mendesak agar tuduhan terhadap musuh politik mereka dibahaskan di Parlimen. Mereka boleh melaporkannya kepada polis atau membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia.
Kalau Anwar sendiri yang melakukannya, pastilah ada pihak yang akan menuduh beliau membalas dendam.

Saya yakin, maksud kenyataan Anwar itu, sama ada secara tersurat atau tersirat, akan mendapat perhatian rapi pemimpin dan pembesar Barisan Nasional.

Taktik Lembut Memikat Pengundi

Kenyataan beliau itu juga mempunyai mesej yang lebih luas dan psikologi yang mendalam iaitu beliau mahu melembutkan hati pengundi atas pagar dan melegakan perasaan aktivis bawahan BN serta kakitangan awam yang mereka bukanlah sasaran utama PR.

Anwar faham hal ini kerana beliau lama belajar daripada Umno dan BN. Politik parti Anwar bermula dengan Umno, apabila beliau menyertai parti itu pada tahun 1982. dan kekal sebagai Putera Mahkota hingga dipecat pada tahun 1998.

Taktik berlembut ini mungkin lebih berkesan di kalangan pengundi tidak berparti dan di kalangan penyokong bawahan Umno/BN serta di kalangan kakitangan awam, polis dan tentera peringkat rendah dan menengah.

Dalam konteks ini, saya rasa BN tidak boleh terlalu yakin atau mengandaikan yang semua kakitangan awam akan menyokongnya di peti undi.

Andaian umum ialah Anwar akan menjadi Perdana Menteri sekiranya PR menang. Tetapi umum juga tahu yang pemilihan Anwar belum mutakhir kerana ada elemen dalam PR, khasnya PAS, yang kurang selesa dengan beliau sebagai calon Perdana Menteri akibat isu-isu peribadi.

Dilema PR ialah ia tidak mempunyai parti komponen yang dominan manakala ideologi parti-parti anggota pula terlalu berbeza malah saling bercanggah antara satu sama lain.

Manakala PR telah mendahului BN dalam pelancaran manifesto, Pengerusi BN merangkap Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, seperti digambarkan oleh media arus perdana, semakin yakin dengan kepopularitian beliau dan dengan penerimaan rakyat terdapat rancangan-rancangan transformasi yang beliau lancarkan.

Beliau dilaporkan sebagai berkata, beliau akan mengumumkan tarikh PRU setelah beliau yakin yang rakyat sudah menerima kebaikan transformasi dan menikmati hasilnya. Wallahualam.
Read More @ Source



More » Bonology.com | Pakatan Rakyat (PR) | Sociopolitics Plus | 大马社会政治

Comments

Optimized Search

Popular posts from this blog

BAGAIMANA GAMBAR AWEK MELAYU BOGEL BOLEH TERSEBAR DIDALAM BLOG??

Scandal: Alyssa The Scandal Queen

Jho Low's Girlfriend Paris Hilton drunk and flashing panties ...