PANAS : KUMPULAN GAY DAN LESBIAN SANGGUP BUAT APA SAJA UNTUK ANWAR....


Grace Poore dalamsatu rencananya kepada NGO IGLHRCmenyeru kepada kumpulan LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender) Malaysia agar menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dan partinya, Parti Keadilan Rakyat demi untuk menjamin kebebasan kumpulan tersebut di negara ini.
Sebagai seorang lesbian yang lahir dan membesar di Malaysia, Grace Poore juga turut aktif sebagai Penyelaras Serantau Asia dan Kepulauan Pasifik IGLHRC (The International Gay and Lesbian Human Rights Commission), sebuah NGO LGBT yang berpengkalan di New York, Amerika Syarikat (AS).
IGLHRC adalahbadan yang menjadi jurucakapkepada lesbian, lelaki gay, biseksual, intersexual, transgender dan juga pengidap HIV/AIDS yang telah dicabuli atau didiskriminasi hak-hak asasi mereka.

Homophobiajuga termasuk dalam mencabuli hak-hak asasi kumpulan homoseksual.
Homophobia bermaksud perasaan atau kata-kata negatif, menghina dan mendiskriminasi terhadap kumpulan homoseksual yakni kumpulan yang memiliki orientasi seks yang berbeza dengan kumpulan heterosexual (kumpulan seks normal).
Bagi mereka homophobia atau gerakan! anti-ga y seperti perkauman (rasis) dan anti-Semitisme dan lain-lain bentuk ketaksuban kerana ia bertujuan menafikan kemanusiaan mereka.
Walaupun seseorang boleh pertikai sama ada wujud atau tidak gerakan anti-Gay di Malaysia, (tetapi) ia tidak mencukupi untuk semata-mata berpuas hati dengan hakikat bahawa tiada gerakan anti-gay di sana.
Lebih penting lagi, di sana (Malaysia) perlu ada satu persekitaran penerimaan dan memperakui hak untuk gay, lesbian, transgender atau biseksual, katanya.
Menurutnya, kumpulan gay perlu diiktiraf hak-hak mereka dan sebarang gerakan anti-gay adalah satu jenayah yang bertentangan dengan polisi hak asasi manusia.

Untuk mendapatkan hak-hak tersebut, kumpulan LGBT perlu menyokong tokoh dan parti yang sealiran dengan matlamat kumpulan mereka.
Parti Anwar dipanggil sebagai PartiKeadilanRakyat.
Sebagai seorang lesbian yang dilahir dan dibesarkan di Malaysia adalah menjadi harapan saya supaya kumpulan gay, lesbian, transgender dan biseksual termasuk dalam kumpulan yang diperjuangkan (PKR), katanya.
Katanya parti yang berslogan reformasi dan demokrasi bermaksud parti itu mempunyai dasar untuk memperjuangkan hak-hak yang sama terhadap kepelbagaian seks dan jantina terutamanya kumpulan LGBT.
Menggalakkan reformasi dan demokrasi adalah bermaksud menggalakkan kepelbagaian warganegara yang perlu termasuk menggalakkan hak kepada kumpulan seks dan jantina berbeza.
Matlamat dan keuntungan politik, reformasi undang-undang dan persekitaran yang demokrasi perlu diterjemahkan kepada semua kel! ompok ma nusia, tanpa mengira dari kelompok kumpulan manusia (sama ada heterosexual atau homoseksual).
Tidak kurang pentingnya kepada kumpulan LGBT untuk melibatkan diri dalam proses politik ke arah pendemokrasian dan menjadikan kehadiran mereka dirasai oleh kepimpinan parti serta kepimpinan (parti) mengiktiraf peranan mereka, katanya.
Menurutnya, membantu Anwar untuk memperkasakan partinya adalah penting untuk mencapai matlamat LGBT.
Jika parti Anwar berjaya memenangi pilihanraya, maka sebarang bentuk penambahan, pindaan dan menghapuskan undang-undang boleh dilakukan.
Katanya, sekatan undang-undang hak-hak asasi terhadap kumpulan homoseksual seperti Seksyen 377 yakni pertuduhan ke atas Anwar meliwat pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan perlu dihapuskan kerana ia adalah bentuk diskriminasi yang menjadi salah satumatlamat utama perjuangan IGLHRC.
Menurutnya membantu kejayaan kemenangan kepada Anwar bermakna membantu kemenangan untuk kumpulan LGBT dalam menikmati kehidupan yang bebas.
Politik memerlukan tenaga yang banyak, strategi dan jiwa perlu diarahkan dalam mempertahankan reputasi Anwar dan haknya dalam mengungkap perbezaan pendapat politik tanpa penganiayaan.
Menghapuskan undang-undang seperti Seksyen 377 juga memerlukan komitmen ini.
Ia akan menjadi satu langkah ke arah mempertahankan integriti rakyat LGBT dan hak mereka untuk hidup secara maruah, tanpa diminta untuk bersembunyi (atau dibenci) katanya.
Persoalannya, kenapa kumpulan NGO LGBT seperti IGLHRC berkempen untuk Anwar Ibrahim, sedangkan matlamat IGLHRC adalah membantu mana-mana ahli atau individu yang sealiran daripada didiskriminasi?
Kenapa IGLHRC tidak berjuang membantu Mohd Saiful Bukhari Azlan, individu yang telah mengadu menjadi mangsa h! ubungan seks luar biasa oleh pemaksa, yakni Anwar Ibrahim?
Adakah ini bermakna IGLHRC secara rasmi telah mengiktiraf Anwar Ibrahim adalah salah seorang ahli LGBT yang teraniaya, sealiran dengan mereka dan Mohd Saiful adalah dari kelompok manusia normal (heterosexual) ? AIDC

Comments

Optimized Search

Popular posts from this blog

BAGAIMANA GAMBAR AWEK MELAYU BOGEL BOLEH TERSEBAR DIDALAM BLOG??

Jho Low's Girlfriend Paris Hilton drunk and flashing panties ...

Scandal: Alyssa The Scandal Queen