Penang:Akauntabiliti Guan Eng Style,Defisit!

Urustadbir yang baik? Akauntabiliti kononnya diamalkan oleh Lim Guan Eng dibawah CAT sebenarnya banyak memperbodohkan rakyat.Melayu pakatan keterlaluan mempercayai apa yang dikatakan oleh Guan Eng.

Apa saja butir yang keluar dari Cheap Minister pasti akan dijadikan pedoman dan panduan hidup mereka.Bagaikan wahyu,kesemuanya dipercayai bulat bulat oleh khawarij yang terkenal dengan tahap kebebalannya.


Petikan daripada portal My Sinchew-i.com bertarikh 28Oktober membuktikan pentadbiran dibawah ketua menteri sosialis ini lebih banyak retorik dan bohong .Guan Eng berbohong semata mata mahu menunjukkan dirinya amat hebat pada pandangan khawarij PAS .




credit to translator-Siti

Pulau Pinang Lancarkan Projek Mesra Rakyat Tahun Depan Dijangka Difisit 72.99 Juta Ringgit

27hb Pulau Pinang, rancangan Majlis Perbandaran Pulau Pinang lancarkan skim mesra rakyat Pulau Pinang, bajet kewangan sehingga 2011 kelihatan difisit sebanyak 72.99 juta ringgit.

Ini adalah pemerintahan Pakatan Rakyat sejak tiga tahun difisit yang paling tinggi, dimana pada thun 2010 difisit sebanyak 39.959013 juta ringgit, dan pada tahun 2009 sepanjang beberapa tahun hanya sifar difisit dari segi pendapatan kewangan.

Difisit sebanyak 72.99 juta ringgit, kos bina sebuah bangunan pusat pameran (PICC) sahaja sudah memakan 30 juta ringgit, dan lingkaran bulatan di jalan Masjid sudah menelan belanja sebanyak 27 juta ringgit, dengan itu projek-projek telah menelan perbalanjaan yang banyak.

Yang dipertua majlis perbandaran Pulau Pinang Hajah Patahiyah Binti Ismail pertama kali mengumumkan bajet itu pada hari Rabu dalam mesyuarat bajet kewangan Perbandaran itu, dan mendapat kelulusan sebulat s! uara.

Lebihan Perbelanjaan Terpaka Keluarkan Dari Tabung Simpanan

Hajah Patahiyah berkata, hasil pendapatan majlis Perbandaran Pulau Pinang sebanyak 251.08 juta ringgit, dan perbelanjaan sebanyak 324.07 juta ringgit, sebab itu dalam bajet terpapar difisit sebanyak 72.99 juta ringgit.

walaupun bajet itu kelihatan difisit, tetapi majlis perbandaran Pulau Pinang tidak membebankan rakyat dan itu bukannya berita yang buruk, kerana jika pengeluran perbelanjaan berlebihan, majlis akan keluarkan wang dari tabung simpanan majlis.

Beliau berkata dalam angka sebanyak 251.08 juta ringgit itu termasuk pendapatan dari cukai sebanyak 154.77 juta ringgit, iaitu sebanyak 61.6 peratus daripada pendapatan keseluruahan majlis perbandaran pulau pinang, berbanding tahun 2010 dijangka hasil pendapatan MPPP untuk tahun depan akan meningkat kepada 2.75 juta ringgit.

Dalam bajet MPPP, akan peroleh pulangan sebanyak 76.87 juta ringgit bukan dari cukai, dengan keseluruhannya sebanyak 30.6 peratus, lain-lain cukai dan pulangan perolehan hasil lain-lain pendapatan termasuk dari agensi-agensi kerajaan dijangkan akan peroleh 19.43 juta ringgit.

Dari segi perbelanjaan MPPP pula dianggarkan sebanyak 229.47 juta ringgit, dan perbelanjaan untuk pembangunan sebanyak 41.13 juta ringgit.

Kenyataan daripada Hajah Patahiyah membuktikan kata kata Guan Eng kononnya sejak pakatan mengambil alih berjaya menghapuskan defisit pada perbelanjaan MPSP dan MPPP.Malah tindakan Guan Eng mengarahkan MPPP mengunakan dana sendiri untuk membina PICC banyak menimbulkan keraguan.:klik sini


Projek yang mengunakan wang daripada MPPP dilihat Guan Eng punyai kepentingan kerana beliau sendiri terus mengarahkan agar diberikan projek tersebut kepada satu syarikat tanpa membuat kajian fisibiliti .Runding terus? Memang berlaku,tidak ada tender terbuka sepertimana yang diwar warkan.


Tidak ada pula kedengaran mana mana pemimpin khawarij PAS bercakap mengenai isu ini?Jika benar ! telus me ngapa tidak didedahkan saja kepada rakyat.?


Mana mungkin dapat di dedahkan kerana ini berlawanan dengan konsep CAT seperti gambar di atas yang diamalkan oleh kerajaan negeri terutamanya Guan Eng dan koncu koncunya.


Agak menarik,dalam ketiadaan Guan Eng yang sedang bercuti,Ada 2-3 kerat melayu yang benak menjadi tukang jawap dan memaki hamun didalam blog ini .


Mengkritik Guan Eng bererti mengkritik Nik Aziz.Justeru barang siapa yang cuba mempertikaikan tindakan Guan Eng bererti melawan cakap tok guru khawarij.



Pisau kata " Ada lagi..."




See What Pakatan Rakyat Gotta Say?

Comments

Optimized Search

Popular posts from this blog

BAGAIMANA GAMBAR AWEK MELAYU BOGEL BOLEH TERSEBAR DIDALAM BLOG??

Scandal: Alyssa The Scandal Queen

Jho Low's Girlfriend Paris Hilton drunk and flashing panties ...